Kā es vērtēju austiņas
Palasot lielāko daļu apskatu un blogu, rodas iespaids, ka daudzi ražotāji ir izgatavojuši milzumdaudzas labi, ļoti labi un izcili skanošas austiņas.
Manā blogā jūs atradīsiet daudz skarbāku vērtējumu. Es uzskatu, a 99% austiņu nav piemērotas ne darbam studijā (ja runa ir mar miksēšanu/masterēšanu), ne mūzikas baudīšanai. Lielākā daļa drīzāk ir ideālas ausu vēža izraisīšanai.
Manā vērtējumā - austiņu segmentā situācija ar pamatlietām (tembrāli korektu skanējumu) ir skarbāka kā skandu segmentā. Par iespējamiem iemesliem šim - nedaudz vēlāk. Ievadā - kāpēc mans vērtējums ir daudz skarbāks kā ''vidējais'' citos blogos.
Pirmkārt - es neizmantoju nekādus īpašus piedāvājumus. Es nesaņemu testa eksemplārus bez maksas vai ar būtiskām atlaidēm (pretī, loģiski, raksto pozitīvu vērtējumu/review). Es austiņas neaizņemos pat uz laiku. Es maksāju pilnu cenu un kā lietotājs ''vulgaris'' vērtēju nopirkto. Jā, šis nozīmē, ka es nekad nebūšu uzrakstījis 999 austiņu review. No otras puses - kāpēc blogā vairot slikti/nekorekti skanošu austiņu ''armijas'' kaudzi? Ja konkrētās austiņas X neiztur sākotnējo kritisko vērtējumu, es tās nepērku. Ja kādam citam tās skan ''lieliski/izcili/nepārspējami'' - es par to tikai priecājos.
Otrkārt - es neesmu ''no industrijas''. Es apzināti distancējos no autoritātēm, no influenceriem un pārdevējiem. Jā, iespējams, ka šoreiz/šajā aspektā tas ļoti labi sader ar manu intraverto būtību. Galvenais - uz mani ne tieši, ne netieši netiek izdarīts nekāds spiediens par labu tam/citam produktam/vērtējumam.
Treškārt - mana vērtējumu metode radikāli atšķiras no citos blogos minētā/lasītā. Daļēji tas saistīts ar iespēju vērtēt kritiski, nevis meklēt ''pozitīvo'' katrā izstrādājumā. Tātad - kā austiņas vērtēju es?
Par tehnisko izpildījumu, lietošanas ērtumu u.c. prakstiskas daba sniansēm. Mana pārliecība ir - lai spētu novērtēt austiņas (tāpat kā jebkuru citu produktu), tas ir jāpalieto ikdienā. Īsa testa (kas bieži vien ir 15..30 minūtes svešā vidē) laikā jūs nekādi neredzēsiet nianses, kas ''izlien'' ilgākas lietošanas laikā. Piemēram, vadu, spraudņu nekorekta konstrukcija, citi ''feileri''.
Par skanējumu. Daudzos apskatos jūs noteikti lasīsiet ''izpildītāja X kompozīcija Y skan īpaši/izcili/neatkārtojami'', ''īpaši akcentējot...'', u.t.t. Es uzskatu, ka šāds vērtēšanas veids ir saknē/fundamentāli nepareizs. Kāpēc? Katrai, visnekorektāk skanošajai austiņai var piemeklēt kādu kompozīciju, kas skanēs ''izcili''. Nu, ja ne ''izcili'', tad ''interesanti'', ''īpaši'', ''savdabīgi''. Šobrīd ir pieejami miljardiem ierakstu, ir milzum daudz spektrāli ''interesantu'' veidojumu. Ir eksperimenti ar skaņu, ieraksta vidi, tehniskajiem līdzekļiem. Galu galā, ir psihotropo vielu ietekmē radīti darbi. Ierakstus veido cilvēki ar dzirdes defektiem. Pat ar dažāda veida psihiskās veselības traucējumiem. Nē, es nesmejos par nevienu no viņiem. Es tikai vēršu uzmanību uz ''piemeklēšanas'' iespēju.
Es austiņas vērtēju radikāli savādāk. Es meklēju NEKOREKTI skanošus skaņdarbus. Ja austiņas skan tembrāli korekti (kas tas ir - lasiet šeit), uz tām korekti skanēs JEBKURŠ skaņdarbs. Korekti = tā, kā tam ir jāskan. Protams, šeit ir atrunas (bezgalīga diskusija) par skanējuma referenci, bet ļoti vienkāršoti - maksimāli ticami, salīdzinot ar pietiekoši plašu augstas klases skandu skanējumu.
Kādu mūziku klausīties, lai testētu austiņas?
Vispirms īsi par to, kuri frekvenču apgabali ir un kuri - nav problemātiski. Protams, es runāju par testēšanas vērtām austiņām (planārās vai static open back).
Frekvences no 50 ..100 līdz 1500 .. 2000Hz nav problemātiskas. Šajā apgabalā labi ''strādā'' planārā tehnoloģija. Tik zemās frekvencēsa vēl nav izteiktu lokālo rezonanšu.
Basa diapazonu 10 .. 100Hz noteiks izstarotāja plēves spriegojums un ''back'' puses akustiskais demfējums (AFR forma) un attālums starp magnētu rindām (izstarotāja plēves maksimālā pieļaujamā lineārā mehāniskā kustība).
Virs 1500 .. 2000Hz sākas lokālas rezonanses, kas veidojas gan austiņas ''front'' pusē, gan dēļ klausītāja ārējās auss akustiskajām īpatnībām. Nedaudz augstāk: ap 2500Hz sākas auss kanāla ietekme un ''mijiedarbība'' ar konkrēto austiņu, tās izstarotāju.
Un tagad - par pašu mūziku.
Ja jūs vērtējat austiņu basa potenciālu, neklausieties, piemēram, 70. .. 80.to gadu disko mūziku. Tajos gados bija pilnīgi cita izpratne par basu. Tas bija viegls un tipiski nesniedzās zemāk pa 50 .. 60Hz. Klausieties pēdējās desmitgades Progressive House, Drum and Bass. Jums nepatīk šāda ''dārdoņa''? Vēl jo labāk! Tas ļaus krisitkāk novērtēt to, ko dzirdiet. Jūs pievērsīsiet uzmanību pieskaņām un trūkumiem, nevis baudīsiet skaņdarbu (ja to tā var nosaukt).
Ja jūs vērtējiet austiņu skanējumu vidējās un low/mid treble frekvencēs, neklausieties 80. .. 00.to gadu sintīpopu. Klausieties mūzikas žanrus, kuros ir piesātināta testējamā spektra daļa. Piemēram: hardroku. Elektroģitārām ir piesātināts spektrs frekvencēs līdz 7000 .. 10000Hz. Vai klausieties, piemēram, trance/Vocal trance kompozīcijas. Šim žanram raksturīgās ambientās (šņācošās) skaņas arī lieliski aizpildīs frekvenču kritiskākos apgabalus.
Gadās arī izņēmumi. Meklējot labākos skaņdarbus austiņu testēšanai (ar problēmām ap 3KHz un 7000 .. 9000Hz joslā), pēkšņi izrādījās, ka grupas Camouflage The Great Commandment ir lielisks materiāls. Bet, vēl interesantāk - viena konkrēta dziesmas versija (kā var nojaust - remasterēta Radio edit). Piemēram, 7'' versija, 25 gadu jubilejas relīze - nē, šīs versijas testam neder!
Psihoakustikā kā viens no vislabāk pazīstamajiem skaņas avotiem tiek minēta cilvēka balss. Bez šaubām, šo skaņas ''avotu'' mēs dzirdam nepārtraukti. Austiņu testēšanas gadījumā gan vokāls īsti neder. Iemesli šeit ir vairāki. Pirmkārt, gan vīriešu, gan sieviešu vokālam ir ļoti vāji izteikts spektrs virs 5000 .. 6000Hz. Attiecīgi, mid treble diapazona problēmas (lielākās daudzām austiņām) mēs nevarēsim novērtēt. Jā, šo spektru var ''ieraudzīt'' ''s'' un ''š'' skaņās, bet - tās mūzikā netiek ilgi ''stieptas'' laikā (izskan ļoti īsu brīdi) un tās klausoties varam tikai konstatēt, ka konkrētais izstarotājs skan mazliet ''dzidrāk'' vai ''matētāk''. Otrkārt, pat sieviešu vokāla pamattonis ''normāli'' ir zem 2500Hz. Augstākas frekvences (piem., 3000 .. 4500Hz, kur cilvēka auss ir specifiski jūtīga) ir harmonikas, kuras dzirde identificēs kā nedaudz griezīgāku vai maigāku vokālu. Mana pieredze rāda, ka pretēji gaidītajam, arī sieviešu vokāli neder austiņu problēmu novērtēšanā.
Protams - viss ir relatīvi. Piem., Sennheiser HD600 dēļ dažud dB AFR krituma ap 4500 .. 6000Hz mēdz skanēt nedaudz nazāli. Taču šīs atšķirības no ideāla nav būtiskas. Katrā ziņā, nesalīdzināmi nebūtiskākas kā iepriekšminētā Camouflage kompozīcija (tās sintezatora pamattēma). The Great Commandment uz neitrāla tembra austiņām vai skandām skan RADIKĀLI atšķirīgi no tā, ko dzirdam praktiski visās (nekoriģētās) augstas klases austiņās. Šī atšķirība ir tik būtiska, ka rodas jautājums - tā tiešām ir tā pati kompozīcija, tas pats fails? Nevar būt!
Šī ieraksta turpinājumā es ielikšu sarakstu ar izpildītājiem un kompozīcijām, kas ir manā shortlist tieši austiņu skanējuma vērtēšanai.
Šajā bloga ierakstā, tā sākumā es apsolīju īsi pieskarties tēmai: kāpēc austiņu segmentā ar ir lielākas problēmas ar (tembrālo) skanējumu kā skandu pasaulē. Iemesli šim ir vairāki:
a. skanda ir ''dabīgs'' skaņas avots, ideālā gadījumā - point source. Austiņa, turpretī, ir nedabīgi tuvu ārējai ausij novietots skaņas avots, kas ''apņem'' ārējo ausi. Skaņas atstarošanās pret ārējo ausi un front telpā/kamerā ir ''nedabiska'' - radikāli atkarīga no tālu esošiem skaņas avotiem;
b. austiņu izstrādātājiem nav daudz līdzekļu kā ietekmēt konkrētā izstrādājuma skanējumu. Protams, var nedaudz ''spēlēties'' ar pad materiāliem, ar nelielām korpusa dizaina izmaiņām. Un - tas arī gandrīz viss! Skandu gadījumā - daudz plašākas noformējuma (korpusa) iespējas. Tipiski - visu skaņas spektru pārklāj vairākas (tipiski - trīs) izstarotāju grupas: zemajām, vidējo frekvenču un augstākajām frekvencēm. Katrai joslai - savs, radikāli atšķirīgs izstarotājs. Optimizēts konkrētajam frekvenču diapzonam. Iespēja ''spēlēties'' ar pasīvajiem (vai vēl efektīvāk - aktīvajiem) filtriem; izstarotāju relatīvo attālumu, vērsumu. Plašas iespējas ''rear'' puses demfēšanai. Šādu uzskaitījumu es varētu turpināt. Austiņu gadījumā - tipiski: viens izstarotājs visai toņu gammai.
Ierobežotos risinājumus mēs labi redzam dzīvē. Ja apskata populārākos planar austiņu ražotājus, piem., Audeze un HifiMan, redzamas daudzas līdzības šo ražotāju modeļos. Jā, atšķiras austiņu dažādu modeļu izskats, atšķiras elektriskie parametri. Taču akustiskie dati un subjektīvais skanējums viena režotāja modeļu ietvaros ir diezgan līdzīgs.
Man rodas iespaids, ka visā modeļu rindā tipiski tiek izmantots viens ''engine'' - nemainīga izmēra magnēti, to ''core''. Atšķirībā no modeļa, tiek modificēta membrāna (''lētākām'' verisjām - vieglāk izgatavojama zemākas Z versija, ''dārgākām'' - lielākas Z, bet dārgāk izgatavojama). Un galvenās izmaiņas - visa ''apkare'', t.i.: dizaina risinājumi (pads, savienojumi, utjpr.).
Tomēr, ja nopērkam, piem., Audeze planārās austiņas, varam sagaidīt ''dark'' skanējumu - low treble diapazonā šīm austiņām ir būtisks un straujšs atdeves kritums. Jā, jo dārgāks modelis, jo prolēma relatīvi mazāka, un tomēr - problēmas raksturs ir nemainīgs. Ja iegādājamies HifiMan austiņas, varam sagaidīt pārāk ''bright'' skanējumu. Un atkal - problēma izteiktāka lētākajiem modeļiem, mazāk izteikta - dārgākajiem. Taču tā ir - tieši raksturīgais šī branda austiņu skanējums.
Ir virkne konkrēta branda fanu, kas forumos dalās ar savām šo austiņu modifikācijām (nospiedošā vairumā variantu - eksperimenti ar akustiskajiem materiāliem un pad veidiem). Jā, izdodas samazināt lokālas rezonanses, izdodas samazināt skanējuma griezīgumu (austiņām, kurām tas piemīt). Taču - neizdodas novērst ne atdeves ''iztrūkumus'', ne fundamentāli risināt iepriekšminētās problēmas. Acīmredzot, šīs fundamentālās īpatnības nosaka tieši magnēti, to forma, attālums starp tiem, kopējais izstarotāja izmērs. Tieši šis ''engine'' nosaka būtiskākās lokālās skaņas rezonanses.

Komentāri
Ierakstīt komentāru