Austiņu tipi. Ko izvēlēties?
Domāju, ka visi audiofīli zina trīs galvenos austiņu tipus:
a. dinamiskie izstarotāji
b. planar izstarotāji
c. elektrostatiskie izstarotāji
Kurš izstarotāju tips ir piemērots skaņas baudīšanai vai darbam studijā (miksēšanai/masterēšanai)?
Saprotams, ka nekvalitatīvas, slikti/nekorekti skanošas austiņas var izgatavot neatkarīgi no izstarotāja tipa. Šoreiz svarīgākais - vai ir kāds izstarotāja tips, kas ''atkrīt'' bez dziļākas ekspertīzes?
Mans viedoklis ir viennozīmīgs - dinamiskie izstarotāji nav piemēroti, ja jūs interesē kvalitatīvs skanējums. Kāpēc?
a. dinamisko izstarotāju kustīgā masa (membrāna un spole) ir relatīvi smaga, kas nozīmē - tai ir grūtības izsekot smalkākajām detaļām vidējās un augstajās frekvencēs;
b. lai mazinātu iepriekšminētās problēmas, ražotāji cenšas izgatavot membrānas maksimāli vieglas. Attiecīgi - tās ir ļoti plānas un zaudē mehānisko stingrību. Rezultātā (iemesls - membrāna tiek iesvārstīta tikai tās centrā) membrānā veidojas spēcīgas lokālas rezonanses uz tās virsmas;
c. viegla membrāna nozīmē augstu Fs (self-resonant frequency), kas šī tipa austiņām tipiski ir simtos Hz. Zem Fs lielu austiņas membrānas slodzi sastāda membrānas piekare. Šis, savukārt, nozīmē AFR problēmas (lielu nevienmērību un lielus kropļojumus pie lielāka membrānas gājiena) basu diapazonā;
d. dēļ tā, ka membrāna tiek nevis vienmērīgi ierosināta pa visu tās virsmu, bet tikai tās centrā, šī tipa austiņām ir lielākas problēmas ar lokālajām rezonansēm;
e. dinamiskā tipa austiņās skaņa tiek izstarota ''cieti'' - membrāna ir smaga (salīdzinot ar planar un elektrostatisko tipiem) un ''nejūt'' gaisa pretspēku. Rezultātā - izteiktāka interference, AFR nevienmērība, slika Impulse response.
Es paredzu vairākus iebildumus (vai, varbūt, jautājumus).
Kā tad ar Sennheiser HD800/HD800S?
Mans vērtējums par šīm austiņām nav īpaši augsts. Šīs austiņas ir pārvērtētas. Vispirms jau - šīm austiņām ir ļoti nopietnas problēmas apakšējā un vidējā treble diapazonā. Šajā frekvenču diapazonā austiņu skanējums ir ļoti nekorekts. Otrkārt, austiņām ir vairākas problēmas basu diapazonā. Šeit jāmin gan konstruktīvas nepilnības, kas pasliktina jau tāpat samazināto basu atdevi, gan palielinātos kropļojumus, ja gribēsiet izlīdzināt basu atdevi līdz neitrālam skanējumam. Un visbeidzot - izdaudzinātā izcilā austiņu mikrodinamika patiesībā ir apmāns - dēļ būtiskā (līdz 10dB) AFR kāpuma ap 6000 .. 10000Hz tiek eksaitētas instrumentu (un DAC, austiņu pastiprinātāja) harmonikas. Šī izcilā mikrodinamika lielā mērā ''pazūd'', ja novērš šo nekorekto AFR pumpu treble diapazonā. Vairāk par šīm austiņām lasit šeit.
Kā ar, piemēram, Beyerdynamic DT770/DT1770, kas plaši tiek izmantotas ierakstu studijās?
Ierakstu studijās austiņas tiek izmantotas dažādiem, fundamentāli atšķirīgiem mērķiem. Tipiskākie:
a. kontroles vajadzībām. Izmanto mūziķi ieraksta laikā. Austiņās tiek atskaņota kopējā fonogramma, ritma refenrence vai, piemēram, nodrošināta saziņa ar apkalpojošo komandu vai citiem mūziķiem. Šīm austiņām ir jābūt closed-back tipa (lai skaņa, kas tiek pievadīta tām, atkārtoti nenonāktu ieraksta mikrofonos). Šīm austiņām jābūt īstiem ''darba zirgiem'' - vieglām, ērtām lietošanā, ar mazu piespiedējspēku. Šīm austiņām puslīdz ticami jāatskaņo vidējo frekvenču diapazons. No šīm austiņām ntiek prasīts references līmeņa skanējums;
b. miksēšanai/masterēšanai. Šeit situācija ir diametrāli atšķirīga. Šajā darba posmā (ja vien ir pretenzijas uz kvalitatīvu rezultātu) nepieciešamas reference līmeņa austiņas. Atļaušos apgalvot, ka nopietnās studijās šajā darbā neizmanto iepriekšminētos ''darba zirgus''.
Komentāri
Ierakstīt komentāru